Total Touch

Zavod za Zdravstvenu
Zaštitu Studenata

Novi Sad

IZVEŠTAJ SA MANIFESTACIJE POVODOM OKTOBRA MESECA PRAVILNE ISHRANE

Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Novi Sad  organizovao je povodom Oktobra meseca pravilne ishrane javnu manifestaciju “ŠTA SI JEO DANAS, ŠTA ĆEŠ JESTI SUTRA?“ u sredu 19.10.2011. od 11:30 do 13:00 časova na prostoru ispred zgrade Zavoda. Manifestacija je održana u saradnji sa volonterima vršnjačkog studentskog savetovališta „Caffe Savetovalište”, studentskim organizacijama PSANS i IFMSA, Studentskim centrom, Prirodno – matematičkim fakultetom – smer gastronomija, Pokretom gorana Novog Sada, Naučno istraživačkim društvom studenata biologije "Josif Pančić" i firmama „Biokolonijal” i „BioLučar” koje su napravile izložbu namirnica koje treba koristiti u svakodnevnoj ishrani. Za dobru atmosferu tokom manifestacije bili su zaduženi organizacija „Chillout” i volonteri iz Free tima.
Manifestacija je imala za cilj promovisanje pravilne i zdrave ishrane a svako od učesnika je dao svoj doprinos u informacijam o hranljivosti namirnica, njihovom čuvanju, obradi i pripremanju. Studenti volonteri Zavoda zainteresovanima su delili promotivni zdravstveno edukativni materijal, anketirali ih o njihovim navikama u ishrani, objašnjavali značaj preventivnih pregleda i njihovu dinamiku u zavisnosti od starostne dobi, pola, genetske predispozicije i prisustva ostalih faktora rizika. Studentski centar je akciji donirao gajbicu svežeg voća i povrća koje su iseckane i pripremljene kao salate volonteri delili studentima.
            Sve veći broj studenata javlja se još na početku studija lekarima sa tegobama i već prisutnim faktorima rizika u smislu gojaznosti, povišenog pritiska, povišenog holesterola i triglicerida. Polovina studenata  Novosadskog univerziteta bazira svoj dnevni unos hrane na samo jednom obroku uz konzumiranje raznih griclalica i slatkiša u pauzama predavanja. Takođe u većoj količini konzumiraju se koka kola i dr. slični napici kao i energatska pića i alkohol još u prepodnevnim satima što naročito štetno utiče na metabolizam jetre.
           
Evo kako je to izgledalo na terenu

 

Istraživanje je pokazalo da su studenti ponekad opterećeni svojom težinom, a 10% njih je na nekoj redukcionoj dijeti. Interesantan je podatak da je više muškaraca na dijeti, u odnosu na devojke.
Najveći broj studenata se hrani u menzi (ne znamo da li je validno, pošto su nam u uzorku studenti koji su bili u menzi), kao i kombinovano menza-kod kuće. Samo 2% studenata se izjasnilo da konzumiraju brzu hranu.
Pretežno imaju 2-3 obroka dnevno. Najveći broj studenata doručkuje (47%), 38% doručkuje dva - tri puta nedeljno, a 15% studenata nikad ne doručkuje. Sad se postavlja pitanje da li oni zaista ne doručkuju, ili ustaju kasno, pa odmah ručaju, što bi značilo da im je ručak zapravo doručak.
Svi studenti ručaju – gle čuda. J Gotovo svi studenti za užinu uzimaju voće i/ili slatkiše, a manje zastupljena su peciva i grickalice. 72% studenata večerava svakodnevno. 8% studenata ima problem sa apetitom (smanjen ili pojačan) i u pitanju su uglavnom devojke.
Kafu uglavnom ne piju ili piju jednu šolju dnevno. Mali broj njih pije više od dve šolje kafe dnevno.

Za kraj umesto zaključka "Sve što putem hrane unosimo u organizam gradi nas i menja, a od toga šta smo uneli zavisi naša snaga, naše zdravlje i naš život."                                                                                                                                    
                                                                                                                            Hipokrat



 
zzzzsns